ORTI BALI
Asil
pakaryan para undagi, sanging, miwah seniman, minakadi arca, keris, barong,
miwah sané tiosan, pacang kabaos mataksu utawi madaging roh, yéning benda
inucap sampun nglintangin sakatah pula-pali upacara, sinalih tunggilnyané
mapasupati. Ri sampuné kaupacarain, benda punika wiakti pacang kagenahang ring
genah-genah sané sampun kasuciang, minakadi gedong, méru, miwah sané tiosan.
MASUPATI
mawit saking kruna “pasupati”. Upacara masupati madué smerti pinaka jalaran
nguripang simbol-simbol sané sampun kasuciang. Manut sinalih tunggil dosen IHDN
Denpasar, Komang Indra Wirawan, S.Sn. M. fil.H.,sane kacunduk ring jeronyane,
Sukra (11/1), upacara masupati madué teges pinaka ritual upacara sané matetujon
“ngawéntenang sané nénten wénten manados wénten”, utawi nguripang sané puyung
manados madaging. Tegesnyané, saluiring benda asil pakaryan para undagi,
sanging, utawi seniman, pacang kadangingin roh utawi jiwa sumangdané sida
maurip, majalaran antuk upacara pamasupatian. Benda-benda sané lumrah
kapasupati minakadi keris, arca, pratima, barong rangda, miwah sané tiosan.
Benda sané sampun kapasupati kapercaya pacang madaging roh utawi jiwa.
Tetujon
kalaksanayang upacara pamasupati, manut Indra, nénten tios wantah pinaka média
utawi sarana krama Hindu nyikiang manah ngastawayang Ida Sang Hyang Widhi Wasa.
Sasampuné kapasupati, benda inucap nénten malih wantah sawates benda, nanging
sampun madué roh utawi jiwa, pinaka sarana nincapang sradha miwah bakti umat
ring Ida Sang Hyang Widhi Wasa. Majalaran utsaha nincapang sradha lan bakti,
salanturnyané kaaptiang pacang ngawentuk kepribadian umat antuk moralitas sané
luih, pamekasnyané pacang nincapang akhlak luhur krama Hinduné.
Upacara
masupati sané kapercaya tur kalaksanayang saking riin kantos mangkin, maurip
ring saluiring budaya miwah tradisi, inggian tradisi alit kantos ageng, tur
kantun maurip kantos ka tradisi modérn.
Palaksanan
upacara masupati sané rumasuk ring upacara déwa yadnya kariinin antuk sakatah
pula-pali, inggih punika mawit saking mapajati ri kala benda punika kakaryanin,
raris kalanturang antuk prayascita utawi mlaspas, sané matetujon ngicalang
sarwa kaletehan ring saluiring benda inucap. Salanturnyané, kalanturang antuk
upacara masupati sané matetujon nagingin roh utawi taksu ring benda inucap. Wus
masupati, upacara kantun kalanturang antuk majaya-jaya pinaka pengesahan
kawéntenan benda sané sampun kapasupati. Yéning benda inucap marupa barong
utawi rangda, pula-pali kalanturang malih olih upacara ngeréh utawi masuci ring
genah-genah sané suci tur tenget minakadi pura utawi setra, matetujon pinaka
média muktiang miwah nunas panugrahan Ida Hyang Bhatari. Upacara masupati
kawedarang ring lontar Widhi Tatwa miwah Widhi Sastra.
Ngeninin
indik sapa sira sané pinih patut masupati, manut Indra, sané pinih patut
ngalaksanayang pamasupatian inggih punika wantah pandita utawi sulinggih, utawi
naler sang sané sampun kasuciang, teleb ring sastra agama, uning mantra miwah
tatacara palaksanan upacara pamasupatian.
Sajeroning
panglimbak masa sakadi mangkin, benda-benda sané kapasupati nénten wantah
marupa keris, pratima, barong utawi rangda kémanten, nanging taler marupa dupa,
toya, miwah aksesoris minakadi gelang. Ngeninin indik asapunika, Indra maosang
kawentenané punika sayuwakti becik nanging kirang tepat ring penggunaan istilah
pasupati. “Konsep dasar pasupati inggih punika asapunapi naginging sané puyung
manados maisi tur raris kalinggihang, boya nagingin sané puyung manados maisi,
raris mawali puyung,” baosnyané.
Orti Bahasa Bali Tentang Budaya (Pasupati) ~ Anugrah Dwi Kusuma Timeline >>>>> Download Now
ReplyDelete>>>>> Download Full
Orti Bahasa Bali Tentang Budaya (Pasupati) ~ Anugrah Dwi Kusuma Timeline >>>>> Download LINK
>>>>> Download Now
Orti Bahasa Bali Tentang Budaya (Pasupati) ~ Anugrah Dwi Kusuma Timeline >>>>> Download Full
>>>>> Download LINK